Cidade de Gilberto Mendes: o toca-discos e o gravador como instrumentos musicais?

Denise Garcia
Clayton Rosa Mamedes

Departamento de Música ­ Instituto de Artes ­ Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
Campinas ­ SP ­ Brazil


Abstract:

The present paper is the first result of the project "Faces of Brazilian electro-acoustic music: the Música Nova Group and the pioneers in the use of technological resources" and "Recovery, production and restoration of the electro-acoustic parts of Gilberto Mendes music", the second integrated to the first and both with the support of FAPESP. The objectives of these projects are the study, and the recovery of the works of the composers from São Paulo who signed at the sixties the Manifesto Música Nova, which has used at first the resources of sound technology. In thispaper we present the result of the study and a new technological version of the music Cidade (1964) by Gilberto Mendes.

Resumo:

O presente artigo trata de um primeiro resultado parcial dos projetos "Faces da música eletroacústica brasileira: o Grupo Música Nova e seu pioneirismo na utilização de recursos tecnológicos" e "Recuperação, produção e restauro das partes eletroacústicas das obras mistas de Gilberto Mendes", o segundo integrado ao primeiro e ambos apoiados pela FAPESP. Tem como objetivo o estudo e recuperação das obras dos compositores paulistas signatários do Manifesto Música Nova que utilizam pioneiramente equipamentos tecnológicos. O presente artigo traz o resultadodo estudo e versão tecnológica atualizada da obra Cidade (1964) de Gilberto Mendes.

Download paper: [pdf] 2000122 bytes.